Boeing heeft opnieuw problemen met de 737 toestellen
Boeing heeft de Amerikaanse autoriteiten op de hoogste gesteld van problemen met bepaalde vliegtuigonderdelen die zijn geplaatst op zowel de Boeing 737NG (Next Generation) en de Boeing 737 Max.
Het zou specifiek gaan om de zogeheten leading edge slat tracks. De Amerikaanse autoriteiten omschrijven deze onderdelen als ‘latrails waarin panelen aan de voorkant van de vleugels vastgemaakt zijn’. Piloten kunnen deze rails in bepaalde posities plaatsen waardoor voor opwaartse druk gezorgd wordt tijdens het opstijgen en landen.
Wat er mis kan gaan
Boeing heeft aangegeven dat het risico erin zit dat de onderdelen aangetast kunnen worden en dat dan sprake kan zijn van vroegtijdig barsten of falen. Er is iets fout gedaan in het productieproces. De kans dat een toestel daadwerkelijk neerstort door het falen van deze onderdelen is klein, maar er kan wel overige schade aan het toestel ontstaan.
Er zijn meer dan 300 toestellen die risico’s lopen.
Op dit moment zijn de genoemde onderdelen geïnstalleerd op 133 NG-toestellen en 179 Max’en. De onderdelen zullen wereldwijd binnen 10 dagen vervangen moeten worden. De Amerikaanse autoriteiten hebben daartoe internationaal alle autoriteiten op de hoogte gesteld van de problemen.
Boeing Max 737
Een voordeel bij dit nadeel is dat alle Boeing Max 737’en wereldwijd op dit moment toch al aan de grond staan. Dat heeft te maken met een aantal defecten in het toestel die eerder werden ontdekt, nadat er twee fatale ongelukken hadden plaatsgevonden.
Gevolgen voor Boeing
Er wordt verwacht dat dit nieuwe incident grote (financiële) gevolgen zal hebben voor Boeing. Het is al het zoveelste defect aan Boeing toestellen dat dit jaar aan het licht komt. Opnieuw kan dit Boeing miljoenen euro’s gaan kosten.