Treinen als alternatief voor reizen binnen Europa
In het kader van het tegengaan van klimaatverandering wordt er nu gekeken naar alternatieven voor vliegen in Europa.
De nachttrein als mogelijk alternatief
Het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) kijkt naar de mogelijkheden voor nachttreinen naar minimaal 8 bestemmingen. Die nachttreinen zouden gaan rijden vanaf Amsterdam en zou dus vooral Schiphol verlichten. De steden waar het omgaat zijn onder andere Turijn, Milaan, Wenen, Praag en Warschau.
De steden zijn geselecteerd op basis van een aantal criteria. Hierbij kan worden gedacht aan het feit dat de steden tussen de 800 en de 1200 kilometer bij Amsterdam vandaan liggen. In de regel rijden nachttreinen met 80 kilometer per uur. Als een bestemming daarom korter is dan 800 kilometer dan kan dat een goede nachtrust verstoren. Als een bestemming juist meer dan 1200 kilometer bij Amsterdam vandaan ligt dan kan de treinreis overdag te veel tijd kosten.
Er wordt niet verwacht dat er meer mensen de reis zullen gaan maken. Wel wordt ervan uitgegaan dat op een jaarlijkse basis tussen de 700.000 en een miljoen mensen verleid kunnen worden om op een andere manier te reizen.
Vliegen en het klimaat
Inmiddels wordt het steeds meer duidelijk dat vliegen belastend is voor het milieu. Daarom nemen zowel overheden als vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen maatregelen om de belasting voor het milieu te verminderen. Dat wordt onder meer gedaan door vliegvelden milieuvriendelijke te maken, te kijken naar alternatieven voor de traditionele kerosine en door uitstoot in het algemeen te verminderen.
Vroeger
Voordat vliegen de norm werd konden er 17 eindbestemmingen bereikt worden vanuit Amsterdam. De laatste nachttrein werd in 2016 afgeschaft. Het zou nu dus zomaar kunnen zijn dat dat er over 20 jaar weer heel anders uitziet. Er wordt al langer gesteld dat vliegen oneerlijke concurrentie bevorderd, omdat er bepaalde belastingen zijn die vliegtuigpassagiers niet hoeven te betalen.