Luchtvaartmaatschappijen overwegen claim bij Schiphol na storing
Nu de problemen die zijn ontstaan door de tankstoring op Schiphol weer grotendeels zijn verholpen kijken luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties naar de mogelijkheden om een claim neer te leggen bij de luchthaven.
De storing
Op woensdag 24 juli jongstleden ontstond er een storing in het tanksysteem van de luchthaven. Dat zorgde ervoor dat vliegtuigen een tijdlang niet konden tanken en dus ook niet konden vertrekken. De storing gebeurde midden in de bijzonder drukke vakantieperiode. Uiteindelijk liepen honderden vluchten vertraging op of werden ze in het geheel geannuleerd. Veel passagiers die op vakantie wilden gaan konden weer naar huis of moesten, soms zelfs dagenlang, wachten op het vliegveld. Al met al heeft dit gezorgd voor een aanzienlijke schadepost voor verschillende betrokken partijen.
De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen
De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) gaat onderzoek doen naar wie er nu precies aansprakelijk kan worden gesteld voor de gevolgen van de storing. Dat is vooralsnog niet duidelijk. Er zal daarom eerst gekeken worden naar wat de totale kosten zijn en hoe de claim het beste ingediend gaat worden. Het is ook nog niet duidelijk of alle luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus afzonderlijk claims gaan leggen, of ze dit gezamenlijk gaan doen of dat de ANVR dit namens alle betrokken partijen gaat doen.
De reactie van Schiphol
Schiphol stelt dat ze zich excuseren voor de problemen die zijn ontstaan. Het betrof hier een storing aan de Aircraft Fuel Supply. Ze zeggen dat hier een bedrijf achter zit dat bestaat uit vijf oliemaatschappijen en KLM. Dat bedrijf is onder andere verantwoordelijk voor het in bedrijf houden van de brandstofvoorziening. Het is dus heel goed mogelijk dat dat het bedrijf zal zijn dat uiteindelijk aansprakelijk is. Verdere details over hoe de storing kon ontstaan zijn niet prijsgegeven. Schiphol stelt zelf in ieder geval niet aansprakelijk te zijn.