Luchtverkeersleiders gaan alvast aan de slag op Lelystad Airport
Hoewel het op dit moment nog niet exact duidelijk is wanneer Lelystad Airport zal gaan draaien gaat er op dit moment al een volledig team aan luchtverkeersleiders aan de slag. In totaal zullen er 24 luchtverkeersleiders aan de slag gaan, waarvan er 11 assistenten zijn. Deze nieuwe informatie blijkt uit een rapport dat de minister eind vorige week verstuurde naar het parlement.
De politiek
Binnen de politiek wordt er gemengd gereageerd op dit nieuwe plan. Zo stelt Groenlinks, dat tegen de algemene plannen met Lelystad Airport is, dat dit een nieuwe manier is om de openstelling van Lelystad Airport door te drukken in de politiek.
De openstelling van Lelystad Airport
Op zijn vroegst zal Lelystad Airport in april 2020 in gebruik genomen worden. Door alvast deze stappen te zetten worden het vliegveld geschikt gemaakt om vanaf elk denkbaar moment in april 2020 onmiddellijk te gaan draaien.
De kosten van deze nieuwe stap
Het is een lastige om een exacte indicatie te geven van de kosten die gemoeid zijn bij deze nieuwe stap. Gemiddeld verdient een goedopgeleide luchtverkeersleider gemiddeld tussen de 80.000 en de 120.000 euro per jaar.
Problemen rond de opening van Lelystad Airport
Al vanaf het moment dat er werd overwogen om Lelystad Airport te gaan openen voor een groter aantal commerciële vluchten zijn er bezwaren. Zo vrezen omwonenden voor milieuproblemen en ernstige geluidsoverlast. Ook binnen de politiek zijn de meningen sterk verveeld. Groenlinks is 1 van de voornaamste tegenstanders van de uitbreiding van het vliegveld.
Het voornaamste doel van het openstellen van Lelystad Airport is het ontlasten van Schiphol. Zo zullen vooral veel vakantievluchten voortaan vertrekken vanuit Lelystad. Schiphol groeit al jarenlang aanzienlijk en kan nog maar een beperkte capaciteitsgroei. Ook zijn er problemen bij het openbaar vervoer van en naar Schiphol.