De op één na drukste landingsbaan van Toronto is na een sluiting van meer dan een maand heropend. De luchthaven sloot 06L/24R in april van dit jaar om een volledige rehabilitatie van de faciliteit mogelijk te maken. Het was een van de meest uitgebreide landingsbaan reparatie missies van Pearson International Airport en was nodig om de veilige werking van de landingsbaan in de toekomst te waarborgen. Pearson Airport stelt dat de reparaties de levensduur van 06L/24R met ongeveer 30 jaar zullen verlengen.
Het project begon met een grondige vervanging aan de westkant van de landingsbaan, evenals een update van de verlichting en infrastructuur – zoals een nieuwe wachtruimte – aan het einde. De volgende fase begon eind juni, waarbij het werk nu verschuift naar het middengedeelte van de landingsbaan. In die fase voltooien we een volledige vervanging van beton en vervanging van verlichting op aangrenzende rijbanen.
Eind september begon de laatste fase. In slechts acht maanden tijd werd het oppervlak vervangen en de verlichting opnieuw opgewaardeerd. Hoewel het project in slechts acht maanden werd voltooid, begonnen de plannen voor zo’n grote onderneming ongeveer anderhalf jaar geleden.
Zorg over toestemmingen
Op de landingsbaan zijn 1.800 lampen geüpgraded naar de nieuwste LED-technologie, waardoor het energieverbruik wordt verminderd en de ecologische voetafdruk wordt verkleind. Het oude oppervlak werd gerecycled en gebruikt om de nieuwe huid te maken, wat bijdroeg aan de duurzaamheid referenties.
Na het opknappen van de landingsbaan had GTAA-president en CEO Deborah Flint haar eerste gedachten over hoe deze investering een teken is van wat komen gaat. Dit vliegveld zal nu zo goed als nieuw zijn, een investering van CA $ 80 miljoen (ongeveer $ 60 miljoen) en zal ook een officiële opening omvatten met Omar Alghabra, de federale minister van Transport.
“Het is geweldig om te zien dat de heropening van baan 06L en 24R slechts acht maanden heeft geduurd, aangezien deze al acht maanden eerder gesloten was. De heropening van Pearson Airport – als een van de drukste luchthavens in Canada en Noord-Amerika – zal vliegtuigpassagiers behouden veilig en wel.”
mevrouw Flint toegevoegd,
“Deze landingsbaan is meer dan een plek waar vliegtuigen landen en opstijgen; het staat symbool voor een betere toekomst, zowel voor Toronto Pearson als voor Canada door de wereldwijde verbindingen en economische activiteit die het mogelijk maakt.”
Ik heb geen testruns
Nu de start- en landingsbaan weer opengaat, krijgen vliegtuigen de opdracht om te landen op deze of een van de vier andere faciliteiten van Toronto Pearson. Drie landingsbanen lopen van oost naar west en twee van noord naar zuid. De selectie van welke start- en landingsbanen worden gebruikt, is afhankelijk van wind, weer, beschikbaarheid en een aantal andere factoren.
Wil je weten waarom de landingsbaan zes maanden gesloten was? Bezoekers kunnen naar de website van de Gander-community gaan om erachter te komen. Maar zou er, gezien de uitgebreide herbewerking voor baan 06L/24R, een testvlucht plaatsvinden om ervoor te zorgen dat alles naar tevredenheid is voltooid? Stuart Bricknell, verantwoordelijk voor engineering, architectuur en constructie voor de GTAA, zegt van niet, en zegt tegen de CBC dat volgens hem “we hier vandaag niets nuttigs van plan zijn”.
“Er zijn geen testvluchten … Het eerste vliegtuig dat erop landt, zal de testvlucht zijn.”
Hij heeft gezegd dat hij hoopte dat de controleurs investeren in een nieuwe lijn voor luchtafvoer. Verder vertelde hij aan de piloten dat ze blij waren te horen dat ze opnieuw en rustige landen op die nieuwe lijn.