AirBaltic, de nationale luchtvaartmaatschappij van Letland, heeft aangekondigd dat het nettoverlies in de periode januari tot en met september dit jaar is gehalveerd dankzij een winst van 17,7 miljoen dollar in het derde kwartaal.
Volgens de CEO van AirBaltic, Martin Gauss, is de winst een teken van het herstel van de luchtvaartindustrie na de Covid-19 pandemie. “We zijn blij dat we in staat zijn geweest om onze financiële prestaties te verbeteren, ondanks de uitdagingen die we hebben moeten overwinnen”, zei Gauss.
AirBaltic zag zijn passagiersaantallen in het derde kwartaal met bijna 70% toenemen ten opzichte van het tweede kwartaal, wat bijdroeg aan de winst. De luchtvaartmaatschappij zei ook dat het haar kosten met ongeveer 25% heeft verlaagd door middel van efficiëntiewinsten en het verminderen van het aantal vluchten.
Hoewel AirBaltic nog steeds een nettoverlies van 7,6 miljoen dollar in de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft geleden, is dit aanzienlijk minder dan het nettoverlies van 15,5 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat de positieve trend zich zal blijven voortzetten in het laatste kwartaal van dit jaar en in het komende jaar.
AirBaltic, which was founded in 1995, operates flights to more than 70 destinations in Europe, the Middle East, and Russia. The airline has a fleet of over 30 aircraft, including Boeing 737s and Bombardier Q400s. In recent years, AirBaltic has invested heavily in expanding its route network and modernizing its fleet, which has helped to increase its competitiveness in the market.
The success of AirBaltic’s Q3 earnings is especially impressive given the challenges the airline industry has faced this year due to the Covid-19 pandemic. Many airlines have struggled to stay afloat as travel restrictions and reduced demand have led to a significant drop in revenue. AirBaltic has taken a number of measures to adapt to the changing market conditions, including implementing enhanced safety protocols and offering flexible booking options for passengers.
As more people become vaccinated and travel restrictions are lifted, it is hoped that the airline industry will continue to recover. For its part, AirBaltic is optimistic about the future and is planning to continue expanding its route network and investing in new aircraft. With its strong Q3 performance and commitment to innovation, AirBaltic is well-positioned to emerge from the pandemic stronger than ever. So, it is a good news for AirBaltic and its customers.